XS

27 september, 2024

Een studiereis naar Dublin

*Geschreven door Joey Becker

Afgelopen voorjaar ben ik samen met mijn collega Jeanette Braams op uitnodiging naar Ierland gevlogen om Dublin en de omgeving te ontdekken. We nemen jullie graag mee op onze reis!

De reis naar Dublin

In anderhalf uur vlogen we van Schiphol naar Dublin Airport met Ryan Air. Even de tijd een uur achteruit zetten en via de bagageband naar de parkeerplaats lopen. De busrit van het vliegveld naar de stad is al een uitje op zich. Je rijdt langs glooiende heuvels en eindeloze velden en weilanden – precies zoals je je Ierland voorstelt. Eenmaal aangekomen in Dublin merk je meteen dat de bus links rijdt en zie je de bekende Britse dubbeldekkers. Let op: noem de Ieren nooit Engels of Brits, want dat maakt je geen vrienden.

Gaelic Games: Een typisch Ierse ervaring

Na het inchecken in ons hostel, gingen we direct op pad voor onze eerste typisch Ierse excursie: de Gaelic games! We namen de bus naar Drumcondra, net buiten de stad, waar we bij de Na Fianna GAA Club hartelijk werden ontvangen. Gaelic games zijn een soort landelijke Olympische Spelen met verschillende sporten. Wij mochten Gaelic football en Hurling proberen. Gaelic football is een mix van voetbal en rugby, terwijl Hurling elementen van hockey, honkbal en rugby combineert. Na de instructies kregen we onze sticks en helmen en hebben we ons op het veld goed vermaakt met verschillende oefeningen. Het was een geweldige ervaring en een unieke activiteit!

Howth: Prachtig natuurgebied

Na het sporten in Drumcondra pakten we de bus naar onze volgende bestemming: Howth. Dit schiereiland ligt op slechts een uur afstand van Dublin en heeft dat ruige, typische Ierse eilandkarakter. We zagen jutters in het slib, Schotse koeien met grote hoorns die dichtbij graasden, en in de verte vissersboten die langs de vuurtoren voeren. De ongerepte schoonheid van Ierland is hier echt indrukwekkend! Om de dag goed af te sluiten, genoten we van een heerlijke fish & chips in een restaurant aan de haven. Daarna namen we vol nieuwe indrukken de bus terug naar Dublin.

Studiereis naar Dublin - Howth

Bezienswaardigheden in Dublin

De volgende ochtend was het tijd om Dublin zelf te verkennen. We wandelden via de iconische Ha’penny Bridge naar de beroemde Temple Bar, een levendige uitgaansstraat. Deze wijk, doordrenkt van de geur van verschraald bier, staat bekend om de vele traditionele Ierse pubs. Hoewel het wat te vroeg was voor een pint, was het leuk om deze sfeer te proeven. Vervolgens liepen we door naar O’Connell Street, waar we de glimmende naald van de Spire of Dublin al van verre zagen schitteren. Hoewel het kunstwerk op het eerste oog niet helemaal in de omgeving lijkt te passen, maakt het toch indruk.

Het EPIC Emigration Museum

Na een smakelijke lunch was het tijd voor een cultureel uitstapje naar het EPIC Emigration Museum. We namen de tram naar het oostelijke deel van Dublin en stapten uit bij een imposante loods – ooit de plek waar duizenden Ieren wachtten op een boot naar Amerika, op zoek naar een beter leven. In het museum volgden we met een stempelkaart een interactieve route langs verschillende kamers, waar het verhaal van de Ierse emigratie op boeiende wijze werd verteld. Een erg interessante en leerzame ervaring!

Fietstocht door Dublin

Op onze laatste ochtend in Dublin kozen we voor een sportieve afsluiter: een fietstocht door de stad, onder leiding van een lokale gids. Een fietstour is altijd een leuke manier om een stad te verkennen, en Dublin was daarop geen uitzondering. We fietsten door de hele stad, vaak over fietspaden, en de gids deelde onderweg allerlei interessante verhalen en anekdotes. Na 2,5 uur fietsen waren we niet alleen goed geïnformeerd, maar ook lekker actief bezig geweest!

Accommodaties voor een studiereis naar Dublin

Tijdens onze reis hebben we ook enkele accommodaties bezocht die zeer geschikt zijn voor een studiereis naar Dublin. Wil je hier meer informatie over, neem gerust contact met ons op!

Conclusie: Dublin, veelzijdig en uniek

Kortom, Dublin is een veelzijdige en unieke bestemming. Het is een levendige stad met vriendelijke mensen, terwijl de ruige Ierse natuur altijd binnen handbereik is. We adviseren je graag over de mogelijkheden voor een studiereis naar Dublin!

Heb je een vraag of opmerkingen? Stel deze ons dan gerust! Bel 020-4223313 en een van onze collega’s helpt u graag verder.